Newspaper Launches Full-Scale Attack On Shadid

Image of Picasso work

It should be obvious to anyone now that The Oklahoman has launched a full-scale political attack against Ward 2 Councilor and mayoral candidate Ed Shadid, using both its news columns and editorial page.

First, the newspaper demanded through its attorney and editor that a judge unseal Shadid’s divorce records, a divorced filed in 2004 that has now been resolved amicably. Both Shadid and his ex-wife agreed to seal the records to protect their minor children from contentious claims typically made in divorce cases.

The divorce records, once unsealed, show that Shadid, a local surgeon, once smoked pot and did harder drugs a couple of times before he entered a rehabilitation center. Shadid had openly discussed these issues for years so that information was extremely public anyway. The Oklahoman, of course, played this information up as if they had somehow scooped other media outlets and tried to cast Shadid in the most negative light possible.

The newspaper intentionally did this with its leadership fully aware of the argument that such sensational coverage of someone’s prior drug use—remember, it was primarily pot—could have a chilling effect on anyone here in recovery who wants to share their story publicly to help others.

Next, of all things, the newspaper went after Shadid for his city election voting record. The point was that Shadid has not voted in city elections as much as his election opponent Mayor Mick Cornett. Again, Shadid has long been open about how he became politicized in the last several years and decided to become part of the political solution in his community. There’s really no story here, except for what has become a common journey for many people from political apathy to political activism. Yet The Oklahoman sensationalized the information by delivering it in accusatory and biased terms. The headline on NewsOK.com read: “Shadid voted in few Oklahoma City elections in contrast to mayor.” Does it get clearer than that in terms of which candidate the newspaper supports for mayor?

Then, the newspaper published a distorted editorial criticizing Shadid for leading a grassroots group that has launched petition drives to place questions on the ballot related to stopping construction of the convention center contained in MAPS 3.

No one would dispute that the newspaper is entitled to its opinion on the issue, but the editorial contained huge omissions related to the issue. Shadid and others believe that voters were misled about the need for a hotel attached to the convention center. That hotel could cost taxpapers an extra $200 to $300 million. Would voters have approved MAPS 3 knowing this was the case? The newspaper ignored this issue in its editorial.

The newspaper also ignored the issue that some experts believe expensive, large convention centers with adjacent hotels are now not financially viable, especially in markets such as Oklahoma City. This was not mentioned in the editorial either The editorial simply argued in the most basic terms: “Vonvention center good; Shadid bad.”

Fittingly, when the Oklahoma City Council recently voted to NOT ask the Greater Oklahoma City Chamber of Commerce to release a previous study related to the convention center that could shed light on these issues, the newspaper remained silent on its editorial page. Shadid, of course, voted to ask for the study’s release, arguing for transparency.

The Oklahoman has a long history of applying a double standard to politicians and distorting the news to further corporate interests and the careers of ultra-conservative leaders.

Here’s something to note in this regard. Continental Resources CEO and billionaire Harold Hamm and his wife, Sue, are going through a divorce. Hamm is politically involved in the state and elsewhere, serving as an energy advisor for Mitt Romney’s failed campaign and leading Oklahoma Attorney General Scott Pruitt’s re-election effort. Both Romney and Pruitt, of course, are Republicans.

Just a cursory look through a summary of Hamm’s divorce files shows the term “sealed document” more than 100 times.

The newspaper hasn’t brought up this issue even though Hamm, an obvious public figure, has stepped into state and national politics, obviously trying to influence voters to elect conservative candidates he supports. Don’t the voters have a right to know the issues in Hamm’s divorce just like in Shadid’s divorce? With all the money probably at stake in Hamm’s divorce, wouldn’t it at least be an interesting news story? Where’s that “journalistic” outrage now?

The newspaper’s attacks on Shadid about his divorce records were cloaked in sanctimonious language about “freedom of information.” Don’t believe it for a second. The Oklahoman has launched a deliberate attack on Shadid because he challenges the status quo. These types of sustained political attacks by the newspaper have failed in the past. Let’s hope that happens again.